honden show
Headerfoto door Torange

FYI.

This story is over 5 years old.

Money

Zo kun je geld verdienen aan je huisdier

Hoe verander je die schattige kostenpost van je in een goudmijn?

Een huisdier kost geld en niet zo’n beetje ook. Voer, speeltjes, dokterskosten: oei. Laatst hoorde ik echter van een vriendin dat zij haar huisdier had ingeschreven bij een castingbureau voor dieren. Op Instagram hebben sommige dieren duizenden volgers en je ziet je ze in reclames terug. Het zette me aan het denken: kennelijk kan je huisdier ook geld opleveren. Maar hoe dan, eigenlijk? Ik ging op onderzoek uit.

Advertentie

Schrijf je dier in bij een castingbureau
Voor wereldfaam voor mijn huisdier moet ik bij Sabine van der Helm zijn. Sabine is eigenaar van dierencastingbureau Catvertise, een autoriteit op het gebied van dierencasting. Ze zit al 25 jaar in het vak en verzorgde laatst nog de dieren in de clip van Anouk, en zorgde ervoor dat hondje Roeff in een spotje van KPN kon spelen. Wil jij je huisdier terugzien in een grote film, commercial of campagne, dan moet je hem of haar dus inschrijven bij Catvertise.

Ik neem contact op met Sabine. Ze begint meteen met een waarschuwing: “Mensen kunnen hier eigenlijk niet rijk van worden!” Oké. Dat is jammer. Uiteraard heb je de Lassies van deze wereld, maar de kans dat je zo’n klapper maakt is nihil.

Sabine vertelt me ook dat het dierenshowbizzvak neerkomt op hard werken. Het zijn vaak lange dagen met uren wachten en eindeloos takes overdoen. En dat voor een niet al te riant loon. Je moet volgens Sabine rekenen op vergoedingen van rond de 100 tot 150 euro per dag.

Je lieve dier zelf heeft daarnaast ook echt kwaliteiten nodig om zo’n dag überhaupt door te komen. Met ‘just a pretty face’ gaat hij het niet redden in deze business. Sabine: “Mensen onderschatten het vaak. Dan zeggen baasjes: mijn kat is zo goed, die kan dat wel. Daar ben ik altijd heel kritisch over. Want thuis ronddartelen is leuk, maar kunnen ze dat ook op een set voor Ikea met lichten en camera’s op hen gericht en allerlei mensen om zich heen?”

Advertentie

“Het is belangrijk dat een dier supersociaal is en zich overal op zijn gemak voelt. Om die reden houd ik ook castingdagen. Dan kan ik meteen zien of een dier geschikt is en kan de baas ook kennismaken met wat de dierenshowbizz eigenlijk inhoudt.” Maar als het zoveel moeite is en maar weinig oplevert, waarom doen mensen dat dan? Sabine: “99% doet het omdat ze trots zijn op hun dier en het hartstikke leuk vinden om hem terug te zien in bijvoorbeeld een film of een commercial.”

Maak je dier Instafamous
Gelukkig is er Instagram. Kan jouw konijn/hamster/kat/hond/leguaan eigenlijk niet zoveel en mist hij de sociale skills waar Sabine het over heeft, dan kun je altijd nog de huisdier-influencer-route volgen. Neem Grumpy Cat, wereldberoemd vanwege zijn chagrijnige kop. Op Instagram is hij goed voor 2,5 miljoen volgers. Hij maakt gebruik van al die aandacht door reclame te maken voor bijvoorbeeld kattenvoer. Het dier leverde het baasje miljoenen op.

De absolute Nederlandse ster is Smoothie the Cat met 1,5 miljoen volgers. Het baasje van Smoothie wilde niet meewerken aan dit artikel – maar als je bedenkt dat menselijke influencers met zoveel volgers duizenden euro’s per gesponsorde post kunnen binnenhalen, dan kun je je voorstellen dat een post voor kattenbakmerk PeeWee met 27.000 likes een behoorlijke duit zal opleveren.

Maar hoe zorg je er dan voor dat je überhaupt volgers voor je huisdier krijgt? Ik vraag het Sofie Smits, het baasje van de katten Freek en Frans (goed voor zo’n 45.100 volgers op Instagram) en Lize Korpershoek, het baasje van kat Dirk (12.500 Insta-volgers). Beiden maken meteen duidelijk dat ze hun huisdier niet zien als manier om geld te verdienen, maar dat ze uit plezier en liefde hun dier met de wereld delen. En dat daar af en toe een bedrijf als Ikea aan mee wil doen is mooi meegenomen.

Advertentie

Wat ten eerste belangrijk is, leggen ze uit, is dat je account meer is dan gewoon wat ‘gezellige plaatjes’ van je dier. Korpershoek: “Je moet echt iets unieks te bieden hebt. Zo is er een gans op Instagram die allemaal leuke pakjes draagt. Dat is wat dat account bijzonder maakt. Doe je iets unieks en heb je ongeveer 50.000 volgers, dan kun je daar een prima maandsalaris uit halen.”

Lize legt uit dat ze van haar kat echt een personage maakt: “Ik laat Dirk bijvoorbeeld reageren onder de foto’s op mijn eigen Instagram-account. Dat hij zegt: ‘wat is dit?’, als ik met een hond op de foto sta. Dat heeft hem wel meer volgers opgeleverd.” Daarnaast helpt het ook dat Lize zelf al een groot bereik op Instagram heeft. Ook de vriend van Sofie, Teun Peters, is een bekende YouTuber met zelf bijna 300.000 volgers op Instagram. Het advies luidt dus: gebruik vooral je eigen Instafame om de social carrière van je huisdier te lanceren.

Doe mee aan een dierenshow
Mocht je niet de zin, tijd, of eigen social media-gevolg hebben om je huisdier beroemd te maken, is er nog de dierenshow. Daar worden honden en katten op stijl, uiterlijk en sierlijkheid beoordeeld.

Elfie Tromp is schrijver en presentator die een longread en een boek, Underdog, schreef over onder meer hondenshows. Ze zegt direct: “Geld wordt bijna niet verdiend aan hondenshows.” Teleurstellend. Maar: “Je kunt wel verdienen aan het zaad van een tophond. Puppies van prijswinnaars van hondenshows worden voor iets meer geld verkocht, maar het is geen houdbare winstmarge, als je ziet hoeveel tijd je eraan kwijt bent en aan juiste voeding, verplichte DNA-testen van vader en moederhond om erfelijke ziektes te weren, inentingen, chippen.”

Advertentie

Ook op hondenfora zie je dat het niet overhoudt. De belangrijkste wedstrijden – en nee, niet de lokale braderie – zijn serieuze business. Je dier een keer goed wassen en doorkammen, in de auto gooien en even snel laten zien aan een jury is niet genoeg. Het zijn lange dagen waar je goed voorbereid naartoe moet komen en aan allerlei eisen – tot het hok aan toe – moet voldoen. En dat vaak voor niet meer dan een opzichtige beker en een gratis zak voer.

Is je dier een gezellige mix van onduidelijke rassen die je hebt gekocht bij de buurvrouw, dan kun je sowieso al thuisblijven: het gaat hier om raszuiverheid. Hoe dieper ik in het onderwerp duik, hoe verder ik in de grimmige wereld van rasfokkers verdwaal. Daar is het grote geld te vinden – maar ik wilde gewoon wat bijschnabbelen met mijn diertje. Het moet wel leuk blijven, en straks krijgt mijn dier nog een complex! Nee, beter houd ik het bij Instagram. Ga ik voor de Best Social Awards in de categorie beste dier, een deelnameaan Holland’s Got Talent.

Het is een hoop werk, geld verdienen aan je huisdier. Meer werk dan ik dacht. En tenzij je de social media-jackpot wint zit in de meeste gevallen een luxe vakantie naar de Bahama’s er niet in. Maar een gratis zak voer of een leuk nieuw speeltje? Dat wel. Dus als je het goed aanpakt speel je in ieder geval quitte met je parkiet.

Coverfoto via

Hou je ook zo van geld? Like VICE Money en ontvang dagelijks gratis geldverhalen: