Ik groeide op in het Zuiden, maar heb me altijd verbaasd over de mensen van de carnavalsverenigingen, die zich een half jaar lang opsluiten in een tochtige loods om een wagen te bouwen, die ze vervolgens alleen maar tijdens één kort schittermomentje – de optocht – aan het dorp laten zien. Ik heb wel wat beters te doen, dacht ik altijd. Maar als ik dan tijdens carnaval ergens dronken en totaal onproductief in een plas kots lag terwijl de trotse optocht langskwam, voelde ik mijn carnavalsscepsis en mijn arrogantie verschrompelen. Hoeveel gezwoeg het ook is: je bent de ster van het dorp als je tijdens carnaval in zo’n wagen komt voorrijden.
Advertentie
Als jij je dit jaar ook weer een halfbakken feestvierder voelde omdat je geen goede ride had, dan is nú het moment om alvast aan je wagen voor volgend jaar te gaan denken (zelfs als je voorlopig nog even je kater aan het wegwerken bent). Zelf knutselen is helemaal niet nodig: op marktplaats is namelijk een levendige carnavalswagenseconomie. Van enorme bouwwerken vol draaiende poppen à duizenden euro’s, tot skelters met een huisje erop voor de kleinere beurs; er zijn honderden wagens in omloop.Tweedehands wagens op Marktplaats hebben altijd een risicootje: de foto’s worden zo florissant mogelijk gemaakt en er komt een gelikt reclametekstje bij. Om zeker te weten dat je niet genaaid wordt en er geen verborgen gebreken zijn, moet je een wagen toch echt van dichtbij gaan bekijken. Ik zag dat Beek, een dorpje naast carnavalswalhalla Maastricht, opvallend goed vertegenwoordigd was in mijn Marktplaatsresultaten. Dat juist Beek zo’n carnavalswagen-hub is, is niet toevallig: er blijkt een hele grote hal te zijn waar vijftien carnavalsverenigingen aan hun wagens bouwen. De meeste wagens zijn ook te koop. Het leek me een goede plek om wat inside-informatie te krijgen, en misschien een wagen op de kop te tikken. Ik zocht uit hoe je de meest indrukwekkende ride kan krijgen, en hoe je ervoor kunt zorgen dat je die volgend jaar ook nog eens met winst kunt verkopen.Vorig jaar waren er wat berichten in de media dat het slecht ging met de carnavalswagen. Je zou denken dat dit aan de economische crisis lag, die inmiddels voorbij is, maar de carnavalswereld trekt zich daar doorgaans vrij weinig van aan. Deze micro-economie kampt met hele andere problemen: doordat er steeds vaker polyester werd gebruikt in plaats van het traditionele papier-maché, gingen de wagens langer mee, wat er weer voor zorgde dat mensen telkens weer dezelfde wagen gebruikten. De doodsteek voor de bouwers, omdat de markt hierdoor verzadigd is geraakt. Bouwers worden sowieso al niet rijk van de opbrengst. Ze draaien meestal quitte op de verkoop na aftrek van de productiekosten en en vaste lasten (bier en een soundsystem). Maar als we er even van uitgaan dat jij als slimme koper tijdens carnaval niet zoveel drinkt als een vereniging in een halfjaar, maak je al winst. En een overschot op de markt zorgt ook nog eens voor een lage prijs: een ideaal moment dus om in te stappen.Vrolijk over mijn slimme investeringsplan stap ik de hal in Beek binnen. Het lijkt hier wel mee te vallen met de misère. De sfeer is goed, de muziek staat hard (carnavalskrakers afgewisseld met sirtaki’s en goa-trance), en er gaat iemand rond met mini-frikandellen. De dino uit de Flintstones krijgt nog een laatste likje verf, en late bouwers zijn nog even met een cirkelzaag in de weer.
Walhalla
Advertentie
Volgens Michel, die me heeft uitgenodigd nadat ik op zijn marktplaats-advertentie had gereageerd, kan er nooit echte overproductie van wagens plaatsvinden. Ze bouwen hier vooral met hout en spaanplaat, geen polyester, maar ook deze mooie natuurlijke materialen gaan lang mee. De markt blijft vooral stabiel doordat er een schaarste aan goede onderstellen is. Die kosten meestal rond de 1500 euro en vormen het meest waardevaste element van een wagen. Als je een nieuwe wagen wilt bouwen, moet je eerst een oude opkopen, en slopen om het onderstel te kunnen gebruiken. Vaak halen Limburgers oude wagens en onderstellen uit België, en de Belgen kopen dan weer een nieuwe in Limburg. Belgen vieren Halfvasten, tussen Carnaval en Pasen, waarop je je prima in een tweedehands wagen kunt vertonen. Het is een mooi ecosysteem. Michel laat me zijn wagen zien.
Chinese wagen
Prijs: 3900 euro
Topsnelheid: 50 kilometer per uur
Advertentie
Het chassis is een zogenaamde dieplader, waardoor je wagen een verlaagde feel krijgt. Het is een stuk chiquer dan de standaard hooiwagen. Als je Michels pareltje op de kop wilt tikken, moet je snel zijn: op de avond dat ik in de Hal ben zijn er toevallig ook twee Belgen uit Riemst langs die erop zitten te azen. Ik maak van de gelegenheid gebruik om ze even te vragen waarom ze niet gewoon hun eigen wagen knutselen. Ik dacht dat ze, net als ik, te lui waren, maar dat ligt anders: “Wij hebben weinig tijd om er zelf één te bouwen.” Michels marketingpraatje hebben ze in ieder geval als zoete koek geslikt: “Hij moet dichtbij de grond liggen, niet te hoog. En je moet er bovenop kunnen staan, ook wel belangrijk.” De wagen van Michel kost 3900 euro, en de topsnelheid is, als je hem achter een goede tractor hangt, 50 kilometer per uur.Update: deze wagen is helaas verkocht.
Indianenwagen
Prijs: Ieder aannemelijk bod
Topsnelheid: 60 kilometer per uur
Advertentie
De wagens die Bas en co maken, zijn ondanks hun wiebeligheid van duurzame kwaliteit en blijven lang in roulatie. “Je komt je eigen wagen steeds weer tegen.” Ook zijn de wagens prima buiten het seizoen om te gebruiken. “Onze vorige wagen is door een dj gekocht, die het op Solar in Roermond heeft gebruikt als dj-booth.” Extra’s van deze wagen zijn onder andere een gloednieuwe vloer, drie, vier lagen verf (door de gepensioneerde vaders van de bouwers persoonlijk aangebracht) en je kunt hem tot oktober 2018 gratis in de hal stallen.
Communicantenkar
Prijs: ‘niet te koop’
Topsnelheid: onbekend
Raad van Elf
Prijs: “Alles is te koop voor een goede prijs”
Topsnelheid: onbekend
Advertentie
Deze wagen heeft dus een prima onderstel, is van papier-maché en foam, en alles is waterdicht geverfd. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de accessoires. Het schoepenrad aan de zijkant kan bewegen, aan de boom hangt een schommel en overal zitten lichtjes.